• Peab bygger bostäder
    i Folkets Park, Uddevalla.
  • Unident – no. 1
    för alla tandläkare.
  • Estrella flyttar in
    i målgruppens ficka.
  • Vianova skapar nya spelregler
    i infrastrukturbyggandet.
  • Polfärskt presenterar
    sitt erbjudande i film.
  • Comfort Audio
    lanserar världsnyhet

Så når du resultat på mässan.

monter_start

Vi är sen några år tillbaka en del av Marknadscheferna, Sveriges största nätverk för marknadsansvariga, som i år arrangerade Marknadschefsdagen. En naturlig del av Meg-dagarna, på Svenska Mässan i Göteborg, där människor i mediebranschen möts för att ta del av seminarier, utbildning och inspiration varvat med mässa, mingel och andra aktiviteter.

Självklart var vi på plats för att prata kommunikation och lyssna på vad marknadscheferna ser för utmaningar och möjligheter med framtiden. Med oss hade vi vår mässexpert Håkan och en monter svår att missa.

 


hakan
Möt vår planner och projektledare, Håkan Westerlund, som under sina 30 år i branschen arbetat med mässor av alla dess slag och insett vad som krävs för att lyckas.

 

Varför heter det mässa egentligen?
– Det sägs att köpmän på medeltiden samlades utanför kyrkorna i samband med högtider, helt enkelt för att man ville visa upp sina varor där det fanns mycket människor.

 

Men det har hänt en del sen dess?
– Både ja och nej. Den tekniska utvecklingen har ju gjort att vi kan välja i all evighet mellan olika bildskärmar, presentationsprogram och andra digitala lösningar för att nå ut med vårt budskap.

 

Vad är det som inte utvecklats?
– Idag har vi så mycket teknik att gömma oss bakom att vi ibland glömmer vad det egentligen handlar om: att ta kontakt och prata med människor. Det var mässans styrka redan på medeltiden och är fortfarande där potentialen till nya kunder ligger.

 

Så hur ska man göra för att lyckas som utställare?
– Det är när man lyckas gifta innovativ teknik med det personliga mötet som man kan skapa magi. Tänk på mässan som en tidning med bara annonser i, du har några få sekunder på dig att fånga läsarens intresse och då kan du absolut ha nytta av något uppseendeväckande eller intressant som ögat fastnar på. Men sen är det upp till dig att prata med personen, ställa frågor och ta reda på om det är en potentiell kund.

 

Det finns alltså en plats för mässan i dagens medielandskap?
– Enligt en undersöknings som Sveriges Marknadsförbund gjort känner 82 % av de tillfrågade marknadscheferna inom B2B att mässan tillsammans med webben är deras viktigaste kanal. När vi hela tiden är uppkopplade är detta ett av få tillfällen då vi kan träffa människor på riktigt och göra ett personligt intryck. Den här typen av möten kommer bli ännu viktigare i framtiden. 

 

Varför var Start med på Meg-dagarna?
– Meg-dagarna representerar både den publicistiska delen (med PR och content marketing) och rena marknadsföringsfrågor. Vi har ett ben i bägge världarna och här får vi chansen att möta både journalister och marknadschefer, under samma tak.

 

Vad hade du för taktik med montern och andra hjälpmedel?
– Jag funderade på vad vi egentligen gör på Start och det är ju kommunikation som leder till sälj. Där vi alltid utgår från kunden och dess omvärld och då måste vi ju först skaffa oss den kunskapen. Därför hade vi inga datorer, broschyrer eller annat att gömma oss bakom. Bara vår egen sociala förmåga och nyfikenhet, vi fick helt enkelt gå utanför montern och börja prata med människor. En taktik som fungerade lika bra nu som utanför kyrkorna på medeltiden.

 

Vad blev resultatet?
– Vi tog nästan 300 kontakter utifrån vilka vi vaskade fram 23 heta leads, det är riktigt bra utdelning. Men man ska inte glömma den fasen vi är i nu, att följa upp och inleda ett fördjupande samtal är att skörda frukten av sitt arbete.

 

Vill du veta mer om hur kombinationen av digitala lösningar och det personliga mötet kan skapa resultat för dig på mässan? Kontakta Håkan Westerlund på 0706 48 02 85

När hörapparaten inte räcker till.

ComfortAudio_HorMindre_2

”Hör mindre. Upplev mer.” är vårt koncept för att kommunicera fördelen med Comfort Audios hörselhjälpmedel Digisystem. Ett problem för många med hörselnedsättning är nämligen att deras hörapparater tar upp och förstärker alla ljud. Även störande bakgrundsljud. Comfort Audios produkter kompletterar hörapparaterna och hjälper personer med nedsatt hörsel att höra bara den de lyssnar på. Inget annat.

ComfortAudio_HorMindre_1

Kakelgruppen_ID_4

Konceptet gestaltas i printannonser och med en ljuddemo online, så att man kan provlyssna på skillnaden. Bilderna är fotograferade av den utomordentligt duktige Kim Svensson.

En utsida som gör insidan rättvisa.

Om man arbetar med globala mässor, världslanseringar och stora företagsevent är det viktigt med ett visuellt uttryck som speglar verksamhetens tyngd. Efter ett grundligt varumärkesarbete för Revolve fick vi uppdraget att ta fram deras nya grafisk profil, webbdesign, logotyp och presentationsmaterial. Vår tanke var att allt från färger till typsnitt ska kännas seriöst, och tillsammans bilda en helhet som ögat fastnar på.

Så här blev resultatet:

case_revolve_small72dpi

Revolve är ett av våra systerbolag och arbetar med kunder som Volvo, Ericsson och Electrolux.

Nytt år, ny kund!

dekra_webb

Det gäller ju att få en bra start på 2014 och det får vi genom att säga välkommen till vår nya kund, DEKRA Industrial AB. Ett kompetensföretag som arbetar för ökad säkerhet inom en rad branscher via oberoende besiktning, provning och certifiering. DEKRA finns på 32 orter i Sverige och är Europas ledande företag inom teknisk kontroll med 29 000 medarbetare i 50 länder.

– Vi behöver en engagerad samarbetspartner som Start, någon som kan ta ett helhetsgrepp om vår kommunikation och skapa resultat oavsett mediakanal. Marknaden är inne i en spännande fas och det kommer bli allt viktigare att hålla ihop kommunikationen utifrån det löfte vi vill leverera. Både internt och extern. Starts erfarenhet och erbjudande passar oss därför väldigt bra, säger Andreas Kitzing, Marknadschef på DEKRA.

DEKRA är ett internationellt miljardföretag som grundades 1925 i Berlin, och det känns spännande att nu få arbeta med den svenska delen av DEKRA som är inne i en expansiv fas. Vårt första uppdrag blir att se över deras webb, hur vi kan förtydliga erbjudandet samt göra den mer attraktiv för besökaren i syfte att öka försäljningen.

Håll utkik efter resultatet!

GodJul_start_4

Vi tackar våra kunder, leverantörer och branschkollegor för året som gått. 23 december håller vi kontoret stängt för att hinna rimma skinkan, luta fisken och kyla snapsen. Dagen före nyårsafton, 30 december, jobbar vi fram till lunch. Men om det skulle krisa med något (jobbmässigt alltså) kan du alltid ringa din kontaktperson på byrån. Du hittar våra kontaktuppgifter här.

Därmed återstår bara för oss att önska dig en god jul och ett gott nytt år! Behöver du hjälp att komma i julstämning såhär i sista stund? Här delar vi med oss av våra egna favoriter.