När hörapparaten inte räcker till.

ComfortAudio_HorMindre_2

”Hör mindre. Upplev mer.” är vårt koncept för att kommunicera fördelen med Comfort Audios hörselhjälpmedel Digisystem. Ett problem för många med hörselnedsättning är nämligen att deras hörapparater tar upp och förstärker alla ljud. Även störande bakgrundsljud. Comfort Audios produkter kompletterar hörapparaterna och hjälper personer med nedsatt hörsel att höra bara den de lyssnar på. Inget annat.

ComfortAudio_HorMindre_1

Kakelgruppen_ID_4

Konceptet gestaltas i printannonser och med en ljuddemo online, så att man kan provlyssna på skillnaden. Bilderna är fotograferade av den utomordentligt duktige Kim Svensson.

En utsida som gör insidan rättvisa.

Om man arbetar med globala mässor, världslanseringar och stora företagsevent är det viktigt med ett visuellt uttryck som speglar verksamhetens tyngd. Efter ett grundligt varumärkesarbete för Revolve fick vi uppdraget att ta fram deras nya grafisk profil, webbdesign, logotyp och presentationsmaterial. Vår tanke var att allt från färger till typsnitt ska kännas seriöst, och tillsammans bilda en helhet som ögat fastnar på.

Så här blev resultatet:

case_revolve_small72dpi

Revolve är ett av våra systerbolag och arbetar med kunder som Volvo, Ericsson och Electrolux.

Nytt år, ny kund!

dekra_webb

Det gäller ju att få en bra start på 2014 och det får vi genom att säga välkommen till vår nya kund, DEKRA Industrial AB. Ett kompetensföretag som arbetar för ökad säkerhet inom en rad branscher via oberoende besiktning, provning och certifiering. DEKRA finns på 32 orter i Sverige och är Europas ledande företag inom teknisk kontroll med 29 000 medarbetare i 50 länder.

– Vi behöver en engagerad samarbetspartner som Start, någon som kan ta ett helhetsgrepp om vår kommunikation och skapa resultat oavsett mediakanal. Marknaden är inne i en spännande fas och det kommer bli allt viktigare att hålla ihop kommunikationen utifrån det löfte vi vill leverera. Både internt och extern. Starts erfarenhet och erbjudande passar oss därför väldigt bra, säger Andreas Kitzing, Marknadschef på DEKRA.

DEKRA är ett internationellt miljardföretag som grundades 1925 i Berlin, och det känns spännande att nu få arbeta med den svenska delen av DEKRA som är inne i en expansiv fas. Vårt första uppdrag blir att se över deras webb, hur vi kan förtydliga erbjudandet samt göra den mer attraktiv för besökaren i syfte att öka försäljningen.

Håll utkik efter resultatet!

Vianova lanserar världsnyhet som kan spara svenska folket miljoner!

Tillsammans med Vianova lanserar vi Novapoint 19 DCM, programvaran som underlättar projektering inom infrastruktur och kan spara miljontals kronor åt svenska folket. Vi gjorde det genom ett stort användarkonvent på Posthotellet i Göteborg och en livesänd presentation på webben. Visst låter det spännande? Se filmen som visar hur vi gjorde.

Lanseringen är ett samarbete med våra systerbolag: RevolveMore PR och Understandit.

Hollywood säljer Estrella.

Snart är det premiär för nästa kapitel i filmtrilogin Hobbit! Därför har vi skapat ett Hobbitspel åt Estrella: Ett digitalt memory med chans att vinna VIP-biljetter till den stora galapremiären. Tävlingen kommuniceras online och i hundratals livsmedelsbutiker runtom i landet.

Prova själv att spela Hobbit-memory på estrellahobbit.se

 

Hobbit_memory1Hobbit_memory2Hobbit_memory3

 

Är ett mobilspel bra reklam?

I våras gjorde Estrella och Start något vi aldrig gjort förut. Vi lanserade ett eget mobilspel: Zombie Potatoes. Uppdraget från Estrella var ”hur kan Estrella vinna en plats i unga killars hjärtan? Starts svar blev ”kliv in i målgruppens värld och ge dem vad de gillar!”

Så vi ordnade en riktig spelfest. Med spelproffsen hos Hello There skapade vi mobilspelet Zombie Potatoes. Helt gratis, och riktigt kul att spela. Samtidigt som spelet lanserades i App Store och Google Play sjösatte vi en kampanj i landets matbutiker: Spela Zombie Potatoes och tävla om spelprylar! Via Facebook kunde man dessutom tävla om biljetter till världens största LAN-party Dreamhack.
Och resultatet? 32.000 nerladdningar, topp 10 i App Store, 500 % ökning av antalet Facebook-fans och massor av positivt snack i sociala medier. Med andra ord: Ja, mobilspel kan vara väldigt bra reklam!

Gemensam profil för Kakeldaxgruppen.

Kakeldaxgruppen består av de tre butikskedjorna Stigs Kakel (Göteborg), Kakeldax (Stockholm) och Kakelcentralen (Malmö/Helsingborg). Under våren fick vi uppdraget att ta fram en gemensam grafisk profil för att kunna uppträda mer enhetligt och modernt. Samtidigt var respektive kedja noga med att få behålla sin signaturfärg.

Den nya profilen ska profilera Kakeldaxgruppen i såväl butik, online samt i central och lokal annonsering.

Kakelgruppen_ID_1

Att baka en film.

I somras gjorde vi en finfin stop-motion-film om brödföretaget Polfärskt och deras smarta affärsidé. Till vår hjälp hade vi Pontus Johansson (fotograf) och Maja Jakobsson (designer) med flera. Här kan du se hur de producerade filmen. Ett genuint hantverk som krävde tid, omsorg och fingerfärdighet.

Polfarskt_Behinf_the_scenes_webben

Ny grafisk profil för Familjebostäder.

Familjebostäder äger och förvaltar drygt 18 000 hyreslägenheter i Göteborg. Vi fick det roliga uppdraget att modernisera deras visuella kommunikation så den rimmar med visionen att skapa trivsamma boendemiljöer för Göteborgarna. Familjebostäder beskriver sig själva med fyra ord: positiva, engagerade, pålitliga och samspelta. Detta ville vi överföra till den grafiska profilen på ett lekfullt och inspirerande sätt.

Vi valde ut en palett av sex klara färger och tre olika typsnitt. Sen lät vi illustratören Maria Kask rita människor i olika faser av livet. Till det adderade vi bilder på föremål, symboler och våra egna hus. Vips så fick vi en verktygslåda med oändliga kombinationer att applicera på allt från visitkort till servicebilar.

familjebostader_webb_2

Succéstart för Nya Folkets Park!

Under våren gav Peab oss uppdraget att marknadsföra ett nytt bostadsområde i centrala Uddevalla. Inget konstigt med det, om det inte vore för själva tomten. På platsen där de nya husen ska byggas har nämligen Folkets Park huserat sedan början av 1900-talet.

Frågan som vi återkom till många gånger under projektets gång var ”Hur river man en folkpark utan att skapa folkstorm?”. Uddevallaborna värnar om sin folkpark och för att få dem positivt inställda ville vi vara ärliga och tydliga med våra intentioner.

Lösningen blev en kombination av PR, sociala medier och traditionell reklam. Med facit i hand kan man konstatera att vi lyckats bättre än väntat. Aldrig tidigare har Peab haft så stort intresse redan innan officiell säljstart.

Kampanjen genomfördes tillsammans med vårt systerbolag More PR.