Hammarkullekarnevalen är Sveriges största karneval och en årlig tradition sedan 1974. Detta färgsprakande arrangemang bjuder på mat, dans och influenser från världens alla hörn.

En dansande affisch

 

I årets affisch för Hammarkullekarnevalen tog Start Communication hjälp av karnevaltåget.
Med färg på fötterna dansade de fram årets affisch och satte färg på betongen.

Hammarkullekarnevalen är Sveriges största karneval och går av stapeln varje år i Göteborg, sista helgen i maj sedan 1974. För sjätte året i rad fick Start Communication uppdraget att ta fram årets affisch tillsammans med inbjudningskort till lokala politiker och Göteborgsprofiler.

Istället för att utforma den själva valde vi att ta hjälp av karnevaltåget, som med färg på fötterna fick dansa över tomma ark. Tio utvalda affischer täcktes av på Röhsska museet där en av affischerna sedan röstades fram via en kampanjsite till årets affisch.

Kampanjen har bland annat uppmärksammats i creativity online.

 

Arbetsgrupp på Start: Art Director: Mariette Jävert & Viktor Ekelund, Copywriter: Rasmus Andersson, Produktionsledare: Lolo Björnham, Produktionsbolag: Raccoon One

Hammarkullekarnevalen 2014,
”The Dancing Poster”.

Vi är som vanligt lika stolta över att få jobba med Hammarkullekarnevalen för sjätte året i rad. Här är årets affisch(er) inför karnevalen. I år har vi valt att göra den på ett lite speciellt sett där vi vill att du ska vara med och rösta fram en vinnare. Vi tog hjälp av karnevalens tåg för att sätta färg på affischerna som var tryckta med betongbakgrund. Med barfotafötter flög dem över golvet och formgav affischerna.

www.karneval14.se kan ni se alla affischer, glöm inte rösta på din favorit.

Äntligen karneval!

Maj månad innebär karnevalstider för oss i Göteborg och inte minst för oss på Start. Sedan elva år tillbaka har vi arbetat med att marknadsföra Hammarkullekarnevalen och så även i år.

1 maj var det dags för den traditionsenliga affischavtäckningen på Röhsska Museet. Efter anförande av schlagerprofilen och förortssonen Martin Rolinsky kunde kreatörerna Oskar och Mimmi presentera tankarna bakom årets färgsprakande affisch. På plats fanns bland annat journalister, kulturprofiler, dansare och musiker. Avtäckningen brukar väcka stor uppmärksamhet i kulturkretsar och i år rapporterade bland andra GP och Cap&Design om evenemanget.

För att locka karnevalssugna göteborgare till Hammarkullen har vi även tagit fram utomhustavlor där ett antal fåglar blivit av med fjädrarna inför de färgsprakande karnevalstågen.

Copy: 24-26 maj samlas miljontals fjädrar, tusentals paljetter och hundratals dansgruppen i Hammarkullen. Välkommen på världens fest!

Bejublad premiär på Röhsska.

Helgen 25–27 maj är det dags för all världens färger, rytmer och smaker att åter samlas i Hammarkullen. Den nya affischen premiärvisades med mingel och underhållning på Röhsska Museet. Då visade vi också en kort film om hur affischen kom till. Den kan du titta på här ovanför. Och om du vill titta närmare på affischen klickar du här.
GP var där och skrev om affischens avtäckning som ett säkert vårtecken och en försmak av karnevalen.

Välkommen på avtäckning av årets karnevalsaffisch.

Kl 16.30–18 på tisdag är du välkommen till Röhsska museet för affischlansering med mingel och underhållning.

Hammarkullekarnevalen är Sveriges största karneval och Start har jobbat med dem i 10 år. Nu har vi precis tagit fram årets kommunikation. På Röhsska museet får du se både affischen och smakprov från karnevalen. Vad sägs till exempel om gospel och djembetrummor? Hoppas vi ses!